2.500 χρόνια μετά, κατέβηκε στη γη
Χρυσό είχε στη χαίτη του και κόκκινο βαθύ έστεφε το κεφάλι του. Επί δυόμισι χιλιάδες χρόνια μια μαρμάρινη λεοντοκεφαλή έβλεπε τον κόσμο από τη βορειοδυτική γωνία του Παρθενώνα. Χρειάστηκαν επτά μόνο λεπτά, χθες το πρωί, για να προσγειωθεί στον 21ο αιώνα.
Γερανοί, τροχαλίες, ιμάντες και μαλακά πανιά έδεναν προστατευτικά το καλά διατηρημένο αρχαίο.
Η χθεσινή επέμβαση, που σήμανε ουσιαστικά την έναρξη εξυγίανσης της δυτικής πλευράς του Παρθενώνα, προετοιμαζόταν εδώ και δεκαπέντε μέρες. Στήθηκε μια τεράστια γερανογέφυρα και ορθώθηκαν πάλι σκαλωσιές στη βορειοδυτική πλευρά, για να αρχίσει το πρόγραμμα αποξήλωσης 80 αρχιτεκτονικών μελών, με στόχο την απαλλαγή τους από τις σκουριές και τα σίδερα της παλιάς αναστήλωσης Ν. Μπαλάνου (1902), τη συγκόλληση των ρηγματωμένων μαρμάρων, τον καθαρισμό και την επανατοποθέτησή τους πάνω στο μνημείο μέσα στα επόμενα τρία χρόνια (ώς το 2013).
Εμβλημα
Η λεοντοκεφαλή, βάρους 1,2 τόνου, είναι ένα κομμάτι εμβληματικό για τον Παρθενώνα. Ηταν ώς χθες η μόνη από τις τέσσερις γωνιακές υδρορρόες του φειδιακού γλυπτού διακόσμου που σωζόταν στη θέση της. Πριν από τριάντα χρόνια υπήρχε κι άλλη μια αυθεντική λεοντοκεφαλή στην ανατολική γωνία, που έχει αντικατασταθεί από το αντίγραφό της. Οι υπόλοιπες φαίνεται πως έχουν καταστραφεί.
Η διαδικασία για την καταβίβαση του αρχαίου άρχισε στις 9.07' ακριβώς. Σε λίγο, το έβλεπες να αιωρείται ανάμεσα στη γη και σε έναν καταγάλανο ουρανό. Δεν άκουγες «κιχ» από τους δεκάδες επισκέπτες της Ακρόπολης. Για εφτά λεπτά όλοι είχαν το βλέμμα στραμμένο στην κάθοδο του δεμένου προσεκτικά αρχαίου, που γινόταν παρουσία του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλου Γερουλάνου και της γ.γ. του ΥΠΠΟΤ Λίνας Μενδώνη.
Οταν ακούμπησε στη γη, το περικύκλωσαν με περιέργεια και είδαν το χρυσαφί ανάμεσα στις μπούκλες της χαίτης του και ίχνη από βαθύ κόκκινο γύρω. «Στη διάρκεια της συντήρησής του, ελπίζουμε να αποκαλυφθούν κι άλλα χρώματα», επισήμανε η διευθύντρια της Υπηρεσίας Συντήρησης των Μνημείων Ακρόπολης Μαίρη Ιωαννίδου.
«Δείτε πόσες λεπτομέρειες έφτιαξαν οι αρχαίοι για ένα έργο τέχνης που δεν θα το έβλεπε κανείς από κοντά. Το έκαναν τέλειο, για να το βλέπουν οι θεοί και να χαίρονται», πρόσθεσε με συγκίνηση ο επικεφαλής της αναστήλωσης του Παρθενώνα Ν. Τογανίδης.
Η επέμβαση αυτή δεν πρόκειται ν' αλλάξει την εικόνα του μνημείου, γιατί δεν θα αγγίξουν το κεντρικό τμήμα του αετώματος, αλλά μονάχα τις δύο γωνίες, στις οποίες παρατηρούνται, εκτός των άλλων, και παραμορφώσεις από σεισμούς και την έκρηξη Μοροζίνι (6-12 πόντων). Για την επαναφορά του μνημείου στην αρχική θέση του θα χρειαστεί να αποσυναρμολογηθουν όλα τα αρχιτεκτονικά μέλη, μέχρι τα κιονόκρανα των κιόνων.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει αφαίρεση εφτά μετοπών (2 από τη βόρεια πλευρά, 4 από τη δυτική και 1 από τη νότια), προκειμένου να συντηρηθούν και να εκτεθούν με τις άλλες στο νέο Μουσείο. Στη θέση τους θα τοποθετηθούν ακριβή αντίγραφα. Στις μετόπες αυτές συμπεριλαμβάνεται και η λεγόμενη του «Ευαγγελισμού», η μόνη που τη γλίτωσε, δεν απολαξεύτηκε από τους χριστιανούς, γιατί τους θύμιζε τη χριστιανική απεικόνιση της Θεοτόκου.
Η χρηματοδότηση για το έργο είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ (8 εκατ. ευρώ θα λάβει συνολικά η Ακρόπολη ώς το 2015). Ετσι, βρήκε την ευκαιρία ο Παύλος Γερουλάνος να πει πως τα έργα της Ακρόπολης «αποδεικνύουν ότι μερικά πράγματα δεν θα μειωθούν στο παραμικρό» και πως είναι ενδεικτικά «για το πώς συμπεριφερόμαστε στον πολιτισμό. Συνεχίζουμε χωρίς καθυστέρηση».
Στη συνέχεια, οι επικεφαλής των έργων τού έδειξαν τα αρχαία θραύσματα, που στοιβάζονται στον υπαίθριο χώρο προς το μπελβεντέρε με τη σημαία. Η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης έχει προτείνει να μεταφερθούν στο παλιό μουσείο της Ακρόπολης, που έχει πλέον αδειάσει, είπε ο πρόεδρος της ΕΣΜΑ Χαράλαμπος Μπούρας, επισημαίνοντας πως ανάμεσα σε αυτά τα θραύσματα υπάρχουν και αρχαϊκά, που είναι πολύτιμα για τη μελέτη, την ταύτιση και τεκμηρίωσή τους.
Οι εργασίες και στα άλλα μνημεία της Ακρόπολης συνεχίζονται. Συντηρητές κάτω από ομπρέλες δρόσιζαν και καθάριζαν με εμποτισμένες γάζες την αιθάλη από κάποια αρχαία μέλη του ναού της Αθηνάς Νίκης και κάποιοι άλλοι προετοίμαζαν το έδαφος για να στρωθεί η «κορωνίδα», το μαρμάρινο δάπεδο, στον αύλειο χώρο του μνημείου. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου