20/4/12

Aρχαία Ελλάδα, Aστρολογία και Iατρική.


Στους Ορφικούς ύμνους γίνονται ιδιαίτερες αναφορές σε 7 αστερισμούς του ζωδιακού κύκλου και διατυπώνεται με σαφήνεια ότι οι «αστέρες ορίζουν το πεπρωμένο,ρυθμίζοντας την μοίρα και την ζωή των ανθρώπων». Οι παραινέσεις των ορφικών ύμνων,όπως και του Ησιόδου, που απαγορεύουν «την πλεύση πλοίων όταν ο Δίας βρίσκεται στον Υδροχόο» ή συνιστούν «την τέλεση των γάμων όταν ο Δίας διατρέχει το ζώδιο των Ιχθύων» μαρτυρούν την σημαντική θέση που είχε η αστρονομική παρατήρηση, και η εξ’ αυτή αστρολογία,στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων.Σε μια αστρολογική αναφορά του Ορφέα, που διασώθηκε στο έργο του Πρόκλου «Τίμαιος»,αναφέρεται πως το ιδανικό κλίμα του πλανήτη για τον άνθρωπο βρίσκεται στις περιοχές όπου «λαμβάνει τροπή ο μέσος άξονας του ηλίου και πλησιάζει και δεν είναι πάνω απ ‘ τα κεφάλια ούτε πολύ ψυχρός ούτε πολύ θερμός, άλλα μέτριος»,δηλαδή το εύκρατο κλίμα.
Εξάλλου,με βάση τα αστρολογικά δεδομένα,οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν κάποιες ημέρες ευνοϊκότερες για τις πολεμικές επιχειρήσεις τους.αναφέρεται ότι οι Βοιωτοί,την 5η ημέρα του Εκατομβαιώνος (Ιούλιος-Αύγουστος),κέρδισαν 2 νίκες,την μια στα Λεύκτρα και την άλλη, 100 χρόνια αργότερα,στην Κερησσό . Την 6η ημέρα του Βοηδρομιώνος ,(Σεπτέμβριος – Οκτώβριος), οι Έλληνες νίκησαν τους Πέρσες στον Μαραθώνα και 2 χρόνια αργότερα,την τρίτη του ίδιου μήνα στις Πλαταιές και τη Μυκάλη. Την 6η μέρα του Βοηδρομιώνος,ο Μέγας Αλέξανδρος νίκησε τον Δαρείο στην ,αλλά τον ίδιο μήνα νίκησε και στην μάχη του Γρανικού ποταμού.Την 20η πάλι του Βοηδρομιώνος,οι Έλληνες νίκησαν στην ναυμαχία της Σαλαμίνας.απέφευγαν να δίνουν μάχες τον Μεταγειτνιώνα (Αύγουστος-Σεπτέμβριος) διότι τον θεωρούσαν δυσοίωνο.
Για τον Ήλιο,τους πλανήτες και τα άστρα,ο Πλάτων,στον Κρατήλο, βεβαιώνει ότι αποτελούσαν τους αρχαιότατους ελληνικούς θεούς και στην Επινομίδα αναφέρει ότι «ο ουρανός είναι ο δάσκαλος της σοφίας» και συνιστά με τόλμη την δημόσια λατρεία των πλανητών. Ο Αριστοτέλης δέχεται οτι ο άνθρωπος «γεννιέται από τον άνθρωπο και τον Ήλιο», ενώ ο Πλάτων στον Φαίδρο συνδέει τους 12 θεούς με τα 12 ζώδια και δέχεται ότι στα νεογέννητα,κάποια αστρική επιρροή ασκείται απο τους 12 θεούς. Αργότερα,ο συγγραφέας του Ιουλιανού, Σαλλούστιος,γράφει πως «Για αυτόν τον λόγο ανακαλύφθηκε η μαθηματική τέχνη της αστρολογίας.Είναι μια μέθοδος που στηρίζεται στην λογική και στην αλήθεια, γιατί όπως η διακυβέρνηση των ανθρώπινων υποθέσεων και ιδίως αυτών που άπτονται της σωματικής φύσεως υπόκεινται στα θεία ουράνια σώματα,με την ίδια λογική αποδεικνύεται ότι η υγεία και η ασθένεια,η ευτυχία και η δυστυχία,προέρχονται επίσης από εκεί».
Για να γίνει πιο κατανοητή,αφενός η σημασία και η αξία που απέδιδαν οι αρχαίοι Έλληνες στην επιλογή των τόπων δυνάμεων και πνευματικής ενέργειας και αφ΄ εταίρου η μέριμνα τους ώστε τα δίκτυα των πόλεων και ιερών να ανταποκρίνονται στους ζωδιακούς και άλλους ουράνιους σχηματισμούς,θα αναφερθούν μερικά ενδεικτικά αποσπάσματα από την θεολογία τους:
Ο Πλούταρχος, μέγας αρχιερεύς και γνώστης των δελφικών μυστηρίων αναφέρει « Δεν υποστηρίζουμε ότι υπάρχουν άλλοι θεοί σε άλλους λαούς και διαφορετικοί σε άλλους λαούς,ούτε βάρβαροι ούτε Έλληνες θεοί,ούτε νότιοι ούτε βόρειοι.αλλά όπως ο ήλιος και η σελήνη,ο ουρανός και η γη και η θάλασσα είναι κοινά σε όλους τους ανθρώπους, αλλά ονομάζονται αλλιώς από άλλους,έτσι ένας είναι ο Λόγος που διευθύνει το Σύμπαν και μια η Πρόνοια,η οποία το κυβερνά....».
Για τους μυημένους στην αρχαία γνώση,οι θεοί του Ολύμπου συμβόλιζαν αστερισμούς και πλανήτες.
Ο Πλάτων λέει « Τους θεούς-αστέρες-(ο δημιουργός) τους έφτιαξε κυρίως από φωτιά,ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο λαμπροί και όμορφοι και τους έδωσε σφαιρικό σχήμα για να μοιάζουν με το σύμπαν.

Αστρολογία και ιατρική.
Η γνώση της αστρολογίας και η επίδραση του ζωδιακού κύκλου στις δραστηριότητες του ανθρώπου αποτελούσαν ιδιαίτερο αντικείμενο μελέτης και έρευνας της ιπποκράτειας διδασκαλίας και επιστήμης.ο Ιπποκράτης αναφέρεται στις επιρροές που δέχεται ο ανθρώπινος οργανισμός από την κίνηση ορισμένων άστρων και συμπερασματικά καταλήγει στην άποψη πως ο άνθρωπος (μικρόκοσμος) δεν βρίσκεται μετέωρος στο Σύμπαν(μακρόκοσμο),αλλά υπό την επίδρασή του.Και ο Γαληνός συμφωνούσε ότι η γνώση της αστρολογίας είναι ο σοβαρότερος παράγοντας στις δραστηριότητες των ανθρώπων,ενώ ο Δημόκριτος διαπίστωνε την σχέση των άστρων και της ανθρώπινης υγείας, όπως και ο Διοκλής ο Καρύστιος που, εξασκώντας το επάγγελμα του γιατρού, λάμβανε υπόψη τις κινήσεις της Σελήνης «από φωτισμού δρομήματος τη Σελήνης τας προγνώσεις των νόμων ποιούμενος». 

ΠΗΓΗ: erevna-enimerwsi
To κείμενο επιλέγει η  Θεοδοσία Κωτούλα
Τη φωτογραφία επιλέγει η Κωνσταντίνα Βλαχοπούλου




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου