26/10/11

Το φαινομενο Bjork επιστρεφει πιο δυναμικα απο ποτε . . .

Το φαινομενο Bjork επιστρεφει πιο δυναμικα απο ποτε . . .

Η μουσική ιδιοφυΐα που ακούει στο όνομα Βjork, επιστρέφει δισκογραφικά με ένα φιλόδοξο project, παντρεύοντας με ένα μαγικό τρόπο επιστήμη και μουσική, αφιερωμένο στην φύση.
 
Η εφαρμογή: Μια αναπαράσταση της αντιγραφής του DNA, βασισμένη σε μοριακά μοντέλα και πειράματα κρυσταλλογραφίας με ακτίνες Χ, με τις έλικες του μορίου να σχηματίζουν το πρόσωπο της Μπιόρκ.

«MUTUAL CORE»

Το τραγούδι: Το πλέον επεξηγηματικό επιστημονικά. Παραδείγματος χάριν, η Μπιόρκ τραγουδά: «Οσο γρήγορα μεγαλώνουν τα νύχια σου/ το ρήγμα του Ατλαντικού μετακινείται».
Η εφαρμογή: Μια οπτικοποίηση εμπνευσμένη από τις τεκτονικές πλάκες προκειμένου να βοηθήσει τους χρήστες να αντιληφθούν τις συγχορδίες των τραγουδιών.

Αναπηδώντας από το κάθισμά της, η Μπιόρκ βυθίζει το χέρι της σε μια ζαχαριέρα με κύβους ζάχαρης που στη συνέχεια σκορπά επάνω στο τραπέζι. Τακτοποιεί τους κύβους εναλλάσσοντας μαύρη και άσπρη ζάχαρη ως να επρόκειτο για πλήκτρα πιάνου. Εκπληκτη διαπιστώνει ότι διαθέτει τον τέλειο συνδυασμό για να φτιάξει μία οκτάβα.

«Ουάου, δεν μπορώ να το πιστέψω» αναφωνεί. «Πήρα ακριβώς τον σωστό αριθμό. Είμαστε τυχεροί!». Αρχίζει να περνά τα δάκτυλά της επάνω από τα διάφορα «πλήκτρα» τού υποτιθέμενου πιάνου της, τραγουδώντας παράλληλα τις νότες, και προσπαθεί να μου διδάξει τις διαφορές μεταξύ ιαπωνικών, αφρικανικών και αραβικών κλιμάκων.

Ενα άλμπουμ «Science»

Βρεθήκαμε για να μιλήσουμε για το «Biophilia», το νέο άλμπουμ τής Μπιόρκ, και τις εφαρμογές του για έξυπνα κινητά που θα συνδυάζουν τραγούδια εμπνευσμένα από την επιστήμη με βιντεοπαιχνίδια τα οποία στοχεύουν να διδάξουν θεωρία της μουσικής σε αρχάριους σαν εμένα. «Η μουσική εκπαίδευση δεν είναι τόσο σκληρή όσο λένε, αλλά έχει μπει σε αυτό το βάθρο για τους λίγους και εκλεκτούς» λέει. Για αυτό τον λόγο η Μπιόρκ μου δίνει ένα μάθημα μουσικής.

Δεν είναι ακριβώς αυτό το οποίο θα περίμενε κάποιος από την avant-garde τραγουδίστρια της ποπ που έχει υπάρξει μια αμφιλεγόμενη παρουσία στη μουσική της τελευταίας 20ετίας. Εχει πουλήσει περισσότερα από 20 εκατομμύρια αντίτυπα των έξι άλμπουμ της, έχει κερδίσει μία σειρά από βραβεία, αλλά και θαυμαστές τόσο διαφορετικούς όπως η Μαντόνα και ο συνθέτης κλασικής μουσικής John Tavener. Αλλά έχει επίσης τραβήξει και την προσοχή των κριτικών οι οποίοι αντιδρούν στην ιδιάζουσα τεχνική της.

Το «Biophilia», το πλέον πειραματικό από τα έργα της, φαίνεται έτοιμο να διχάσει περαιτέρω. Το όνομά του, εμπνευσμένο από το βιβλίο «Musicophilia» του νευρολόγου Ολιβερ Σακς, ξυπνά τη συναισθηματική ταύτιση του ανθρώπινου είδους με τη φύση, κάτι το οποίο η Μπιόρκ εκφράζει με τραγούδια για τη γενετική, την κρυστάλλωση, την τεκτονική των γεωλογικών πλακών και τη σκοτεινή ύλη. Οι συνοδευτικές εφαρμογές θα αντικαταστήσουν τα μουσικά βίντεο, ενώ οι ζωντανές παραστάσεις ως τώρα έχουν συμπεριλάβει μία μαγνητοφωνημένη αφήγηση του Βρετανού φυσιοδίφη David Attenborough, ένα ζωντανό ελατήριο Tesla και τέσσερις βαρυτικές άρπες κρεμασμένες σε εκκρεμή τριών μέτρων.

«Πάντοτε ήμουν λίγο σπασικλάκι»

Η φύση και η επιστήμη δεν είναι μεταξύ των αναμενόμενων ενδιαφερόντων ενός ποπ καλλιτέχνη, ωστόσο η Μπιόρκ διαβεβαιώνει ότι αποτέλεσαν δικά της ενδιαφέροντα σε όλη της τη ζωή: «Πάντοτε ήμουν λίγο σπασικλάκι». Ως παιδί στην Ισλανδία παρακολουθούσε τηλεόραση στο σπίτι των παππούδων της και ήταν γοητευμένη από τα προγράμματα του BBC για τη φύση. «Πίστευα ότι ο David Attenborough ήταν τα πάντα» λέει.

Στο σχολείο πάντοτε προτιμούσε τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες. Σε ηλικία 16 ετών επέλεξε να εστιάσει το ενδιαφέρον της στη φυσική. «Οχι επειδή με ενδιέφερε η φυσική, αλλά επειδή εμπεριείχε πολλά μαθηματικά. Ετσι ήμουν εκεί κάνοντας μαθηματικά - το μόνο κορίτσι - και το αγαπούσα πάρα πολύ αυτό». Μη της ζητήσετε όμως να λύσει σήμερα μαθηματικές εξισώσεις, ξεκαθαρίζει.

Παρά τη γοητεία την οποία ασκούσαν επάνω της τα μαθηματικά, το μουσικό της ταλέντο την έστειλε σε ένα εντελώς διαφορετικό μονοπάτι. Κατά τη διάρκεια της 40λεπτης διαδρομής προς το σχολείο τραγουδούσε και περπατούσε συνθέτοντας νέους ρυθμούς: «Οι κατηφόρες ήταν οι στίχοι, οι ανηφόρες το ρεφρέν και η φύση έκανε τα φωνητικά».

Στροφή στη φύση

Μετά την ανακάλυψή της από έναν τοπικό ραδιοσταθμό, κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ, σε ηλικία μόλις 12 ετών, ενώ στην εφηβεία της υπήρξε μέλος διαφορετικών συγκροτημάτων _ πανκ, γκοθ και φιούζιον τζαζ. Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ένα από αυτά τα συγκροτήματα, το Sugarcubes, απέκτησε θαυμαστές ανά τον κόσμο. Οταν οι Sugarcubes διαλύθηκαν (1992), η Μπιόρκ κυκλοφόρησε το πρώτο της προσωπικό άλμπουμ «Debut» (1993) με παγκόσμια επιτυχία. Πέντε άλμπουμ αργότερα, άρχισε να εργάζεται στη συνέχεια του άλμπουμ «Volta», το οποίο κυκλοφόρησε το 2007. Επειτα από μερικές αποτυχίες κατέληξε στο «Biophilia», όπως είναι σήμερα.

Aλλά γιατί να γράψει κανείς ένα άλμπουμ για την επιστήμη; Ενας λόγος, λέει, ήταν ότι επρόκειτο για μια ήρεμη αποχώρηση από την συγκρουσιακή φύση του προηγούμενου άλμπουμ. «Για μένα το Volta ήταν η ευκαιρία να ασκήσω κριτική και να ζητήσω δικαιοσύνη». Δεκαοχτώ μήνες τουρνέ για αυτό το άλμπουμ, την κούρασαν. Ετσι στράφηκε στη φύση: τα φυσικά φαινόμενα προσφέρονται για οπτικές μεταφορές που επιτρέπουν να μεταφραστεί η θεωρία μουσικής.

«BIOPHILIA»

ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

«ΜΟΟΝ»

Το τραγούδι: Με υπόκρουση άρπας και χορωδίας, αυτό το μελαγχολικό τραγούδι χρησιμοποιεί τους κύκλους του φεγγαριού σαν μεταφορά για την αναγέννηση.

Η εφαρμογή: Σχεδιασμένη να διδάξει ιδέες σχετικά με τους μουσικούς κύκλους. Οι χρήστες μπορούν αλλάζοντας τις φάσεις μικροσκοπικών φεγγαριών να αλλάξουν τη μελωδία του τραγουδιού.

«THUNDERBOLT»

Το τραγούδι: Σε μέτριο τέμπο με αρπέζ στο μπάσο η οποία δημιουργείται από την εκκένωση ενός πηνίου Tesla.

Η εφαρμογή: Ενα όργανο. Μεταβάλλοντας το σχήμα των ηλεκτρικών σπινθήρων, οι χρήστες μπορούν να αλλάξουν την ταχύτητα και τον τόνο των αρπέζ.

«CRYSTALLINE»

Το τραγούδι: Το πλέον προσβάσιμο από τα τραγούδια συνοδεύεται από τον «αδυσώπητο» μεταλλικό ρυθμό της gameleste, ενός νέου οργάνου στο οποίο αναπαράγονται οι ήχοι μιας gamelan (ενός μουσικού ανσάμπλ από την Ινδονησία με πλήθος οργάνων όπως ξυλόφωνα και μεταλλόφωνα) σε μία τσελέστα.

Η εφαρμογή: Oι χρήστες ταξιδεύουν διά μέσου στενών τούνελ κατά τη διάρκεια των στίχων προτού ταξιδέψουν σε πιο ανοιχτά μέρη κατά τη διάρκεια του ρεφρέν.

«COSMOGONY»

Το τραγούδι: Η Μπιόρκ στρέφεται στην ιστορία της μουσικής τραγουδώντας επιβλητικά για την ιδέα των ουράνιων σφαιρών με υπόκρουση μιας μπάντας χάλκινων.

Η εφαρμογή: Η κεντρική εφαρμογή για την πλοήγηση στις υπόλοιπες που εμφανίζονται σαν αστερισμοί στο Διάστημα.

«DARK MATTER»

Το τραγούδι: Γεμάτο με λέξεις χωρίς νόημα, μισές τραγουδισμένες και μισές ψιθυρισμένες ώστε να αντικατοπτρίζεται η αινιγματική φύση του θέματός του.

Η εφαρμογή: Ενα παιχνίδι τύπου «Simon says» (σαν το «κάνε ό,τι κάνω») με στόχο την εκμάθηση των μουσικών κλιμάκων- η εφαρμογή είναι ακόμη σε ανάπτυξη.

«HOLLOW»

Το τραγούδι: Ενα σκοτεινό τραγούδι σχετικά με την αλυσίδα της κληρονομικότητας, το οποίο χτίζεται σε ένα επίμονο ρυθμικό σφυροκόπημα, ο ρυθμός του οποίου είναι βασισμένος σε αλληλουχίες πρώτων αριθμών.

 

http://www.e-magazino.gr/






 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου