22/12/10

Αντίληψη & Μαθησιακές Δυσκολίες

Αντίληψη & Μαθησιακές Δυσκολίες


Όπως το ανθρώπινο σώμα αναπτύσσεται ακολουθώντας μία απαραίτητη χρονική συνέχεια βιολογικού προγραμματισμού, έτσι και οι νοητικές διεργασίες ακολουθούν μία ανάλογη πορεία. Η αντιληπτική ικανότητα είναι, κατά συνέπεια, προγραμματισμένη να αναπτυχθεί με τον ίδιο τρόπο σε κάθε παιδί, εφόσον εξωγενείς ή ενδογενείς παράγοντες δεν επηρεάσουν ή εμποδίσουν την εξελικτική γνωσιακή διαδικασία.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ.


Η διευκρίνηση και η μελέτη αυτών των παραγόντων, μας βοηθούν να προσδιορίσουμε τη συγκεκριμένη νοητική λειτουργία σε ένα παιδί και στη συνέχεια να επιλέξουμε ψυχοθεραπευτική ή νοητική υποστήριξη όταν απαιτείται.

Αν βγάλουμε από το προσκήνιο τις γνώσεις που έχει φέρει η έρευνα της νοημοσύνης και του δείκτη I.Q., θα μελετούσαμε εκ νέου τη διαδικασία μάθησης. Δηλαδή, την ανταλλαγή πληροφορίας μεταξύ περιβάλλοντος και ατόμου.

 Η ποιότητα της «προσαρμογής» και της «ενσωμάτωσης» της πληροφορίας εξαρτάται από το βαθμό εξέλιξης των νοητικών δομών. Το αποτέλεσμα οποιασδήποτε ετεροχρονισμένης γνωσιακής διεργασίας αντικατοπτρίζεται σε σειρά μαθησιακών δυσκολιών.

 
Η μαθησιακή εξέλιξη βασίζεται σε δομές κατανόησης, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τη γνωσιακή ικανότητα του παιδιού. Αν οι δομές αυτές δεν υποστηρίζουν ή δεν συμβαδίζουν χρονικά με το επίπεδο της σχολικής μάθησης, προκαλείται άρνηση, ελλειμματική προσοχή, διάσπαση προσοχής, αδυναμία οργάνωσης, υπερκινητικότητα, φοβίες, αποτυχία κ.λπ. Έτσι, επηρεάζεται η αποτελεσματικότητα της αναλυτικής και της συνθετικής σκέψης, η σχολική αποτυχία ή δυσκολία επεκτείνεται χρονικά και το παιδί οδηγείται σε μία περιθωριοποίηση, τόσο από το σχολείο όσο και από την οικογένεια που ταυτίζει συχνά το ρόλο του μαθητή με το ρόλο του παιδιού.

Με τη μέθοδο αξιολόγησης που βασίζεται στη θεωρία του PIAGET μπορούμε με ακρίβεια να «ελέγξουμε» αν και κατά πόσο οι νοητικές δομές του παιδιού είναι «μπροστά» ή «πριν» από τη δομή που καθορίζει η βιολογική του ανάπτυξη. Η αξιολόγηση των νοητικών δομών είναι μία πολύωρη διαδραστική άσκηση με το παιδί, καθώς ο/η ψυχολόγος ακολουθεί μέσα στην αξιολόγηση, την αντίληψη του παιδιού. Επιλέγει από τη γκάμα των ασκήσεων και των πειραμάτων φυσικής, εκείνα τα μέσα που βοηθούν την ακριβή δυσκολία του παιδιού. (*Καμία αξιολόγηση αντίληψης δεν δίνει έγκυρη εικόνα αν είναι μικρότερη από 2,5 ώρες!)

Η Εύη Σύρου διοργανώνει εκπαιδευτικά σεμινάρια και διαλέξεις στη μέθοδο PIAGET.

*Πηγή Άρθρου & Δικαιώματα: Εύη Σύρου, Γνωσιακή Ψυχολόγος, Συνθετική Αυτογνωσία, www.evysyrou.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου