Ariane Mnouchkine
ΑΡΙΑΝ ΜΝΟΥΣΚΙ΄Ν (1002)
Από την Κωνσταντίνα Βλαχοπούλου
Η Αριάν Μνουσκίν γεννημένη το 1939 στη Γαλλία, σημάδεψε το σύγχρονο παγκόσμιο θέατρο με τις υπέρ-θεαματικές παραστάσεις της. Είχε τις ρίζες της στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας, απ’την οποία καταγόταν ο πατέρας της και παραγωγός κινηματογράφου, Αλεξάντερ Μνουσκίν.
Η Ariane είναι το ομώνυμο της εταιρείας παραγωγής "Ariane Films" που ιδρύθηκε από τον πατέρα της. Στα τέλη της δεκαετίας του 50’, πραγματοποιεί το πρώτο της ταξίδι στην Αγγλία, (Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης- Ψυχολογία) όπου παρατάει τις σπουδές της, για να ασχοληθεί ενεργά με την θεατρική ομάδα του πανεπιστημίου. Λίγο αργότερα, θα γνωρίσει στον ίδιο χώρο τον κινηματογραφιστή Κεν Λόουτς, διευρύνοντας έτσι τους ορίζοντες της στον κόσμο του θεάτρου.
Στις 29 Μαΐου του 1964 ιδρύει στην καρδιά του Παρισιού, το περίφημο Θέατρο του Ήλιου (Théâtre du Soleil), το οποίο κι αποτελεί μοντέλο κολεκτίβας. Πρόκειται για έναν πολυπολιτισμικό θίασο, απ’ τη στιγμή που συνενώνει καλλιτέχνες από διαφορετικούς χώρους (θέατρο, χορός, μουσική, κουκλοθέατρο κ.λπ.) κι από διαφορετικές πολιτισμικές κουλτούρες. Όλοι λειτουργούσαν αλληλέγγυα και ισάξια σα μια γροθιά, ενώ το μότο τους ήταν: «ίσος μισθός και ίσες υποχρεώσεις». Η Αριάν Μνουσκίν, πειραματίστηκε με διαφορετικές τεχνικές, επηρεασμένη από την Ινδία, την Ιαπωνία, την Κίνα και το Μπαλί.
Η σκηνοθέτρια Αριάν Μνουσκίν, ανέπτυξε δικα της έργα, όπως πολιτικά-το 1789, καθώς και πολλά κλασικά κείμενα, όπως Μολιέρου «s Δον Ζουάν ή Ταρτούφος . Μεταξύ 1981 και 1984, μετέφρασε και σκηνοθέτησε μια σειρά έργων του William Shakespeare: Richard II , Twelfth Night και Henry IV, Part 1, Ιφιγένεια από τον Ευριπίδη και την Ορέστεια (Agamemnon , Choephori και The Eumenides) μεταξύ 1990-92. Έλαβε πολλά βραβεία, εκ των οποίων, το Ibsen και to Μετάλιο Goethe.
Το 1971, η Mnouchkine υπέγραψε το Μανιφέστο του 343, ανακοινώνοντας δημοσίως ότι είχε παράνομη έκτρωση.
Σε συνέντευξη της με ερώτημα για το θέατρο, αναφέρει το εξής: Να βλέπεις, να ακούς, να μαντεύεις αυτό που δεν λέγεται ποτέ. Όταν σας μιλώ για την κοινωνία, σας μιλώ για το θέατρο! Αυτό είναι το θέατρο! Ν’ αποκαλύπτεις τους θεούς και τους δαίμονες που κρύβονται στο βάθος της ψυχής μας. Και στη συνέχεια, να μεταμορφώνεις, έτσι ώστε με τη βοήθεια της Ομορφιάς, που έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει, να γνωρίζουμε και να δείχνουμε ανεκτικότητα στην ανθρώπινη κατάσταση. Δείχνω ανεκτικότητα δεν σημαίνει ούτε καταπιέζομαι ούτε παραιτούμαι! Κι αυτό, λοιπόν, θέατρο είναι!
-Δεν είναι καιρός να ζητηθεί ένα νέο σύμφωνο για την τέχνη και τον πολιτισμό;
Όχι μόνο για την τέχνη και τον πολιτισμό. Αποτελούμε μέρος ενός συνόλου.
Η Αριάν Μνούσκιν, βρέθηκε στην Ελλάδα, την εποχή που οι αγανακτισμένοι, έκαναν σημαντικές δράσεις, όπως για παράδειγμα, την πορεία στο Σύνταγμα και δήλωσε το εξής: «Η εξέγερση των Ελλήνων πιο βαθιά από το γαλλικό Μάη» - «Δικαιοσύνη για τους Ελληνες» ζήτησε με τον πιο εντυπωσιακό και δυναμικό τρόπο η Γαλλίδα σκηνοθέτης Αριάν Μνουσκίν. Με εφηβική ορμή, παρά τα 72 της τότε χρόνια, μια τεράστια λευκοντυμένη μαριονέτα ύψους 3 μέτρων, τοποθετημένη πάνω σε δοκούς -ήταν το τρόπαιο που κουβαλούσαν στους ώμους τους μέλη του γαλλικού θιάσου.
Από μακριά η εικόνα της λευκοντυμένης μαριονέτας, που αιωρούνταν στα χέρια των ηθοποιών, έφερνε στο μυαλό την αναβίωση κάποιου μεσαιωνικού ή διονυσιακού δρώμενου. Καθώς ο θίασος πλησίαζε προς την πλατεία Συντάγματος είδαν τη μάσκα παρακμής και θανάτου στο πρόσωπο της φιγούρας (Δικαιοσύνη) με σπαθί στο χέρι, ενώ ίχνη αίματος διακρίνονταν τόσο στο πρόσωπο όσο και στο σκισμένο λευκό της φόρεμα. Δυνατά κρουστά και επική μουσική συνόδευαν την πομπή. Ενας ηθοποιός κρατούσε στα χέρια του βέργα με μια τεράστια μεταλλική ζυγαριά στην κορυφή της.
Οι ιαχές «θέλουμε δικαιοσύνη» από τα μέλη του «Θέατρου του Ηλιου» γέμισαν την πλατεία με τεράστια πανό, που έγραφαν ρήσεις των: Ρομέν Ρολάν («Οταν η τάξη είναι αδικία η αταξία είναι ήδη η απαρχή της δικαιοσύνης»), του Αισχύλου («Η ελπίδα δεν θα μπει στο ανάκτορο του φόβου»), του Σέξπιρ («Οι κηφήνες δεν ρουφάνε το αίμα των αετών. Λεηλατούν τις κυψέλες των μελισσών»), του Μπέντζαμιν Κόνσταντ («Η εξουσία ας προσπαθεί να είναι δίκαιη. Εμείς θα προσπαθήσουμε να είμαστε ευτυχισμένοι»), του Βίκτωρος Ουγκό («Θλιβερό δημόσιο θέαμα. Ο καθείς σκέφτεται μονάχα τον εαυτό του, τα αξιώματα, τις θέσεις, το χρήμα. Οι άνθρωποι παίρνουν τα πάντα, θέλουν τα πάντα, λεηλατούν τα πάντα. Δεν ζουν πια παρά μόνο από φιλοδοξία και πλεονεξία»).
Η Μνουσκίν, εν μέσω χειροκροτημάτων, κάτω από τη σκιά των δέντρων της πλατείας έλεγε μετά το τέλος της δράσης: «Οι άνθρωποι που βρίσκονται τόσες μέρες εδώ, ακόμα κι αν έχουν διαφορετικά κίνητρα, ζητούν ένα και μόνο πράγμα: δικαιοσύνη. Δεν πρόκειται για ζήτημα χρημάτων αλλά, κυρίως για ζητήματα δικαιοσύνης και εθνικής ανεξαρτησίας». «Πιο σοβαρή» Οταν τη ρώτησαν αν αναγνωρίζει ομοιότητες στην εξέγερση των Ελλήνων με εκείνη του παρισινού Μάη το '68, τόνισε: «Δεν ξέρω... Η εξέγερση των Ελλήνων μοιάζει πιο σοβαρή και πιο βαθιά από εκείνη του γαλλικού Μάη. Κι αυτό το λέω, γιατί η οικονομία το 1968 δεν βρισκόταν σε άσχημη κατάσταση όπως είναι σήμερα».
Η βαθιά ανθρωπιστική της στάση, την επιβεβαιώνει εμπράκτως τόσο στη ζωή όσο και στη λειτουργία της ομάδας της. Πιστή στην έννοια του «θιάσου» με την παλιά σημασία του όρου, θεμελιώνει την ηθική του θεάτρου της πάνω σε στοιχειώδεις κανόνες: ανεξαρτήτως της θεατρικής συντεχνίας στην οποία ανήκουν τα μέλη του θιάσου, παίρνουν όλοι τον ίδιο μισθό και συμμετέχουν συνολικά στη λειτουργία του, από την καθημερινή συντήρηση μέχρι την υποδοχή του κοινού στις παραστάσεις.
Στην κλασική Αστρολογία, ο Ωροσκόπος αντιπροσωπεύει την ΄΄persona΄΄ ή εξωτερικό εαυτό και η ζωδιακή φύση του επηρεάζει σημαντικά την δομή και εμφάνιση του φυσικού σώματος, (ιδίως από τον λαιμό και κάτω).
Αποτελεί την προσωπικότητα ή χαρακτήρα που επιδεικνύουμε με μεγάλη ευκολία και ως φυσιολογικό κεκτημένο, ευθύς μετά την γέννηση. Αποτελεί ένα είδος αφετηριακής προσωπικότητας με την οποία εκφραζόμαστε στη ζωή. Ωροσκόπος Ζυγός: Το άτομο στο παρελθόν ανέπτυξε τις αναλυτικές, σχολαστικές, και επιλεκτικές του ικανότητες, καθώς και την ικανότητα της διάκρισης και της σύγκρισης λεπτομερειών, οι οποίες είναι προϋποθέσεις, ώστε κατά την παρούσα προσπάθεια, να αναπτύξει την ικανότητα ρύθμισης, εξισορρόπησης και εναρμόνισης. Στην παρούσα προσπάθεια εξίσωσής του με όλους, θα αναπτύξει κοινωνική αντίληψη και ευαισθησία και κατ’ επέκταση καλλιτεχνικές ευαισθησίες.
Ο Κρόνος, αντιπροσωπεύει τη συγκομιδή προσωπικής αναπτύξεως από το παρελθόν. Ενσωματώνει και μεταφέρει χρήσιμο υλικό, για τη δόμηση του πλαισίου της προσωπικότητας. Ταυτόχρονα όμως, αντιπροσωπεύει και ένα υπόλοιπο ζωδιακών χαρακτηριστικών, το οποίο, είναι υποχρεωμένος να επιδείξει. Το άτομο έχει αναπτύξει την αποφασιστικότητα και την τόλμη και τώρα πρέπει να υποστεί τη δοκιμασία της εφαρμογής και επιδείξεως, σε διαρκή κλίμακα αυτής της αρετής, χωρίς επιφυλάξεις και δισταγμούς… που προέρχονται ίσως από αλτρουιστικά συναισθήματα ή από συναλλακτική διάθεση. Το άτομο είναι υποχρεωμένο από τις περιστάσεις, να εφαρμόσει τα κίνητρά του και την αυτοπεποίθησή του. Άνθρωποι με τέτοια θέση του Κρόνου στο Ωροσκόπιό τους, έχουν κατ’ επανάληψη στο παρελθόν, αναρριχηθεί σε θέσεις κοινωνικής ή διοικητικής ισχύος, με πολλή επιμονή και μέσα από συναλλαγές και διαπραγματεύσεις, δηλ. όχι με πολύ διαφανείς τρόπους. Μοιάζει σαν να είναι ΄΄υποχρεωμένοι΄΄ να χρησιμοποιήσουν τον πλέον δύσκολο δρόμο. Χρειάζεται να επιδείξουν ένα πύρινο ιδεαλισμό, καθαρότητα προθέσεων και τόλμη για συγκρούσεις, με μόνο κίνητρο να παραμείνουν δίκαιοι, έντιμοι και ικανοί κυβερνήτες ή διευθυντές.
Καρμικός σχηματισμός στον άξονα Ιχθύων – Παρθένου, με τη συμμετοχή του Ήλιου (θέληση), του Ερμή (επικοινωνία) και του Ποσειδώνα, Δία (σύνθεση).
Ο Ήλιος αντιπροσωπεύει την πρωτοταγή θέληση, την κινητήρια δύναμη που ενεργοποιεί τον άνθρωπο και κατευθύνει τους σκοπούς του. Συμβολίζει την προσωπική ταυτότητα κάθε οντότητας.αρχή της ατομικοποίησης στην φύση και προσδιορίζει την προσωπική ταυτότητα κάθε οντότητας. Η θέση του ως προς το ζώδιο και τον οίκο που καταλαμβάνει και οι όψεις που σχηματίζει αντιπροσωπεύουν την ισχυρότερη επιρροή επί του ατόμου. Δείχνει επίσης, την κατεύθυνση του ατόμου, την επιθυμητή από το άτομο βιοτική κατάσταση που επιθυμεί να δημιουργήσει και οτιδήποτε αυτό επιθυμεί να καταστεί.
Ο Ήλιος όταν συνδυάζεται σε τέτοιο σχηματισμό, υποδεικνύει τα ελλείμματα του παρελθόντος και ταυτόχρονα το εξελικτικό δυναμικό του παρόντος, ώστε το άτομο να αποκτήσει την ισορροπία που υποδεικνύεται από τον εμπλεκόμενο ζωδιακό άξονα.
ΗΛΙΟΣ ΣΤΟΝ ΑΞΟΝΑ ΠΑΡΘΕΝΟΥ-ΙΧΘΥΩΝ
Άτομα με παρόμοιους σχηματισμούς, ιδιαίτερα αν μαζί με τον Ήλιο, εμπλέκεται και σημαντικός αριθμός πλανητών, πλησιάζουν στο τέρμα ενός κύκλου υποχρεώσεων Καλούνται να τρέξουν το τελευταίο ΄΄στάδιό΄΄ του και να προχωρήσουν σε επόμενο κύκλο. Πρόκειται για υψηλής εσωτεριστικής συνειδητότητας άτομα, διευρυμένης εσωτερικής αντίληψης, από την παιδική τους ηλικία.
Αν ο Ήλιος ευρίσκεται στους Ιχθείς, το άτομο έχει ενσαρκωθεί προκειμένου να αντιληφθεί την έννοια της ολιστικότητος και της επαφής με το Σύμπαν, πέρα και έξω από την γήινη ύπαρξη. Αυτά τα άτομα χρησιμεύουν σαν γεφυρωτές της επίγειας πραγματικότητας και της ευρύτερης συνειδητότητας πέραν όλων των υλικών και διανοητικών πραγμάτων, πέραν των φαινομένων και νοουμένων της γης.Γενικά, άτομα με τέτοιους καρμικούς σχηματισμούς και Ήλιο είτε στην Παρθένο είτε στους Ιχθείς είναι παλαιές ψυχές που έχουν βιώσει κάθε δυνατό τρόπο ζωής, κοινωνικής τάξης και τύπου προσωπικότητας.
Αν αντίθετα υπάρχει ένας τουλάχιστον κύριος καρμικός δείκτης στην Παρθένο, (Ariane Mnouchkine) αυτά τα άτομα διαφεύγουν, με το να προτιμήσουν την βύθιση σε δραστηριότητες, που περιλαμβάνουν μεγάλο όγκο λεπτομερειακής εργασίας και μελέτης.
Χρειάζονται κυρίως να ενστερνιστούν την Ιχθυακή τάση, να προσέχουν το σύνολο και όχι τόσο τα μέρη του, ώστε να αναπτύξουν μια σφαιρική αντίληψη τόσο στην εργασία τους όσο και στην κοινωνία. Γενικά, διαθέτουν απεριόριστες δυνατότητες σταδιοδρομίας, αφού αντλούν τις εκάστοτε ικανότητες που χρειάζονται από την τεράστια ποικιλία εμπειριών που έχουν βιώσει στο παρελθόν. Συνήθως, κατευθύνονται σε κλάδους προσφοράς υπηρεσιών ή εφαρμοσμένων τεχνών. Έχουν όμως δυνατότητες ασχολίας σε κάθε κλάδο και επομένως συχνά πρόβλημα επιλογής.
ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ (Κυβερνήτης του Ήλιου)
Ο Ποσειδώνας εκφράζει την απόλυτη ρευστότητα του αιθέρος, την ευαισθησία, τον ρομαντισμό και την συμπάθεια, την υπομονή και τον εναρμονισμό. Στα χαρακτηριστικά του επίσης, περιλαμβάνονται η φαντασία, ο στοχασμός, η δεκτικότητα, ο μυστικισμός, και οι τάσεις φυγής.
Άτομα που επηρεάζονται ισχυρά από τον Ποσειδώνα, αισθάνονται την ανάγκη να μεταφέρουν το κέντρο της συνειδητότητάς τους σε άλλο επίπεδο, επειδή διαθέτουν μια εσωτερική βιωματική επίγνωση των υπερ-κόσμιων περιοχών και της αρμονίας και ελλείψεως ορίων που τις χαρακτηρίζουν. Με την επίγνωση αυτή, δυσαρεστούνται από τους περιορισμούς, τις τριβές και την δυσαρμονία του γήινου επιπέδου, καθίστανται μονίμως ανήσυχοι και διακρίνονται από την ισχυρή τους επιθυμία να αναζητήσουν την πραγματικότητα πέραν του υλικού πεδίου, συχνότατα δε ασχολούνται με τις τέχνες και το μυστικισμό.
Είναι συμπαθητικοί και καλόψυχοι άνθρωποι, με καλλιτεχνικά ταλέντα, υπερευαίσθητοι, ευσυγκίνητοι, εύκολα εντυπωσιάζονται, και με τάσεις φυγής. Ορισμένοι ίσως βυθισθούν σ’ αυτές τις τάσεις φυγής. Στην καλύτερη περίπτωση, θα βυθιστούν σε ατέλειωτες περιπλανήσεις φυγής στον κινηματογράφο, το θέατρο ή τα βιβλία.
Υπό την επίδραση του Ποσειδώνα , γνωρίζουμε τους περιορισμούς που μας επιβάλουν οι αισθήσεις μας και οι εξαιρετικά δομημένοι, σχεδόν μηχανιστικοί τρόποι σκέψεως της κοινωνίας.
Ο Ποσειδώνας, υποδεικνύει την τάση του ατόμου, να αναζητήσει κάποιο υπερκόσμιο ιδανικό, σχετικό με την ζωδιακή θέση του Ποσειδώνα. Συχνά πάντως, επιδεικνύουν υπερβολική συμπεριφορά ως προς τις κοινωνικές συμβατικότητες, ωσάν να έχουν συγκεχυμένη άποψη, για το ποια θα πρέπει να είναι τα κατάλληλα πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς (π.χ. Niccolo Machiavelli, με Ποσειδώνα στον Σκορπιό, Κρόνο και Ήλιο στον Ταύρο).
Η δράση του Ποσειδώνα, απαιτεί γενικά, εξισορρόπηση του μίγματος επιθυμητών βιωμάτων -των δύο απέναντι ζωδιακών περιοχών. Άτομα με καρμικό σχηματισμό του Ποσειδώνα στον άξονα αυτό, διακατέχονται από μια σφοδρή επιθυμία να επικοινωνούν με ανώτερα του γήινου επίπεδα υπάρξεως και κατέχουν ανεπτυγμένες παραψυχικές και έξω-αισθητήριες ικανότητες για να το πραγματοποιήσουν.
Στο μακρινό παρελθόν τους, έχουν μαθητεύσει κοντά σε μεγάλους αποκρυφιστές και πνευματικούς δασκάλους, οι οποίοι τους βοήθησαν σημαντικά να αναπτύξουν τις ικανότητες τους αυτές. Έχουν ένα υποσυνείδητο δίαυλο (ανοικτό) επικοινωνίας.
Η ΣΕΛΗΝΗ
Στην κλασική αστρολογία, η Σελήνη αντιπροσωπεύει τα συναισθήματα και μέσω των φάσεών της συμβολίζει την κυκλοθυμικότητα και εναλλαγή διαθέσεων που είναι έμφυτη στον άνθρωπο. Η Σελήνη αποτελεί μια τυποποίηση του παρελθόντος, τον πολτό παλαιών επιθυμιών, μνημών και ενστίκτων, που επηρεάζουν τις διαθέσεις και τα αισθήματα του ατόμου.
Επιπλέον, αποτελεί ένδειξη της ικανότητας κάποιου να αισθάνεται και να αντανακλά τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων. Δείχνει τον τρόπο με τον οποίο η παρατηρούμενη συμπεριφορά ενός ατόμου, ευθυγραμμίζεται με τα αισθήματά του. και πώς η τρέχουσα δραστηριότητά του έλκει τις καταβολές της σε ασυνείδητες αναμνήσεις. Στην Αστρολογία, η Σελήνη (περιλαμβανομένων και των φάσεων και των δεσμών της) συμβολίζει την Ψυχή (το όχημα της Ατομικότητας) και την πορεία της ψυχής.
ΣΕΛΗΝΗ ΣΤΟΝ ΖΩΔΙΑΚΟ ΑΞΟΝΑ ΛΕΟΝΤΑ-ΥΔΡΟΧΟΟΥ
Αρχή: ζω για να αγαπώ την αγάπη μου.
Μετασχηματισμός: ζω για να αγαπώ τα πάντα, περιλαμβανομένου και του εαυτού μου.
Η συνηθισμένη γενναιοδωρία και ο αλτρουισμός των ζωδίων Λέοντος και Υδροχόου και η σταθερότητά τους, προσδίδει σ’ αυτά τα άτομα την αποφασιστικότητα και συνέπεια, ώστε να πράξουν κάθε τι το δυνατόν και να το προσφέρουν. Η συμπαθητική και γεμάτη κατανόηση φύση τους να βοηθήσουν τους άλλους, εκφράζονται σε κάθε σχέση τους και αποκτά το μέγιστο της προσφοράς, όταν κατευθύνεται προς κάτι συλλογικό!
Πηγή: Iadroitebiaise.com, maxmag.gr,
Telerama, Ελευθεροτυπία, lifo.gr, Σημειώσεις Αστρώον Σπουδαστήριο Συμβολισμών, Wikipedia, www.franceinter.fr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου