Παράξενες Εμπειρίες των Ελλήνων: Τα Αποτελέσματα της Έρευνας
Στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τον εορτασμό των 10 πετυχημένων χρόνων δράσης της Ελληνικής Κοινότητας του Μεταφυσικού, πραγματοποιήσαμε για πρώτη φορά στη χώρα μας μια ανοιχτή διαδικτυακή έρευνα σχετικά με τις Παράξενες Εμπειρίες των Ελλήνων.
Η έρευνα “έτρεξε” από τις 30 Δεκέμβρη 2011 – 25 Ιανουαρίου 2012, απευθυνόταν αποκλειστικά στους χρήστες του internet (ανεξαρτήτου φύλου και ηλικίας) και στόχος της ήταν να μετρηθούν οι πεποιθήσεις όσο και οι εμπειρίες των ατόμων, όσον αφορά μεγάλα ζητήματα του Παραφυσικού.
Ο αριθμός των συμμετεχόντων έφτασε τα 1133 άτομα, που όπως αντιλαμβάνεστε είναι στατιστικά ιδιαίτερα σημαντικός.
| Οργάνωση έρευνας: Νικόλαος Κουμαρτζής, Γιώργος Ιωαννίδης & Μηνάς Παπαγεωργίου
| Για λογαριασμό της Ελληνικής Κοινότητας του Μεταφυσικού – metafysiko.gr
Με βάση λοιπόν τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, προκύπτουν ορισμένα εξαιρετικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα, τα οποία ανατρέπουν αρκετά στερεότυπα και δείχνουν ότι ο σύγχρονος Έλληνας όχι απλά είναι “ανοικτόμυαλος” ως προς τα ψυχικά φαινόμενα, αλλά και ότι ένα μεγάλο ποσοστό συνανθρώπων μας βιώνει εμπειρίες που άπτωνται του κόσμου του παραφυσικού.
Ας δούμε όμως τις ερωτήσεις μία προς μία, κάνοντας και τον απαραίτητο σχολιασμό με της βοήθεια δύο εκ των συντονιστών της έρευνας.
| Ερώτηση 1 |
Λέγεται συχνά πως στον χώρο της παραδοξολογίας κυριαρχεί το αντρικό φύλο. Αυτό που έδειξε η παρούσα έρευνα (το πρώτο στερεότυπο που καταρρίπτεται) είναι ότι ναι μεν οι άντρες είναι η πλειοψηφία (με ποσοστό 58.2%), όμως και το ποσοστό του γυναικείου φύλου είναι αρκετά υψηλό (ανέρχεται στο 41.8%)!
| Ερώτηση 2 |
Όσον αφορά δε την ηλικία των συμμετεχόντων, δεν παρουσιάστηκε κάποια έκπληξη. Το δείγμα της έρευνας αποτελούνταν από αποκλεισιτκά χρήστες διαδικτύου, οπότε το κυρίαρχο ηλικιακό group ήταν 25-54. Αυτό που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (38%) ήταν το group 25-34.
| Ερώτηση 3 |
Ένα άλλο μεγάλο στερεότυπο που καταρρίπτεται με εντυπωσιακό τρόπο από την παρούσα έρευνα (τη μοναδική τέτοιας έκτασης που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα σχετικά με την εναλλακτική αναζήτηση) είναι η πεποίθηση ότι με το παράξενο και τα παραφυσικά φαινόμενα ασχολούνται μόνο άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν λοιπόν, από τους 1133 συμμετέχοντες το 55% είναι άτομα με τριτοβάθμια εκπαίδευσης (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο πανεπιστημίου). Αν προσθέσουμε και τους απόφοιτους ΙΕΚ, τότε το συγκεντρωτικό ποσοστό εκτινάσσεται στα ύψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συμμετέχοντες με βασική εκπαίδευση ήταν μόλις το 26% του συνόλου, δίχως να πιστεύουμε βέβαια ότι μη πανεπιστημιακή μόρφωση ισούται με χαμηλό επίπεδο γνώσεων ή παιδείας.
| Ερώτηση 4 |
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει και στον τρόπο με τον οποίο ο σύγχρονος Έλληνες ενημερώνεται για τα θέματα της εναλλακτικής αναζήτησης στην Ελλάδα. Σαφώς και το Internet ξεχωρίζει εντυπωσιακά (κάτι που εν μέρει οφείλεται και στο γεγονός ότι το δείγμα της έρευνας ήταν καθαρά διαδικτυακό), όμως το ενδιαφέρον βρίσκεται στις επιλογές Βιβλία και Περιοδικά που προτιμώνται με διαφορά από την Τηλεόραση, τη συμμετοχή σε Forum ή τη συμμετοχή σε Εκδηλώσεις.
Και θεωρούμε το παραπάνω άκρως ενδιαφέρον, μιας και εξαιτίας της τρέχουσας οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα και τον Έλληνα, θα περίμενε κανείς ότι δωρεάν μέσα ενημέρωσης θα μονοπολούσαν το ενδιαφέρον των Ελλήνων, όπως η Τηλεόραση, το Ραδιόφωνο, τα Forums και οι Εκδηλώσεις που είχαν αντίστοιχα ποσοστά 36,1%, 9.8%, 26.6% και 13.4%. Και όμως, φαίνεται πως η διάθεση για επένδυση σε βιβλία (54,1%) και περιοδικά (42,9%) παραμένει υψηλή, κάτι που δίνει μία νότα αισιοδοξίας για το μέλλον της έντυπης ενημέρωσης στον χώρο μας.
Όσον αφορά τέλος το χαμηλό ποσοστό στην συμμετοχή σε Forum [26.6%], δεν μπορούμε παρά να το ερμηνεύσουμε ως μεταφορά του ενδιαφέροντος του κοινού από τα «παραδοσιακά» μέσα συζητήσεων στα πιο σύγχρονα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως είναι το Facebook και το Twitter.
Τέλος, ένα 10.4% δήλωσε ότι ενημερώνεται από όλα τα παραπάνω, ενώ ένα 3.7% από τίποτα από τα παραπάνω.
| Ερωτήσεις 5, 6 & 7 |
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ερωτήσεις για τους Κατοίκους της Άλλης Πλευράς, όπως τους αναφέρει ο Γιώργος Ιωαννίδης (ένας εκ των συντονιστών της έρευνας), οι απαντήσεις των οποίων δεν διαφέρουν ιδιαίτερα μεταξύ τους.
Σύμφωνα με τον Γ. Ιωαννίδη λοιπόν, και στις τρεις περιπτώσεις κυριαρχεί μια θετική στάση που όμως δεν συνοδεύεται από εμπειρίες, κάτι που δείχνει ότι οι σύγχρονοι Έλληνες επηρεάζονται από εξωγενείς παράγοντες (όπως τα media, η θρησκευτικές διδαχές, η λαογραφική παράδοση κ.λπ.) όσον αφορά τα εν λόγω φαινόμενα.
Όπως δηλώνει ο Γ. Ιωαννίδης: “Επίσης έχει ενδιαφέρον να δούμε πως οι περισσότεροι έχουν δει φιγούρες που ερμηνεύουν ως Αγγέλους σε αντίθεση με Δαίμονες και ακόμη λιγότερο με Φαντάσματα. Θα μπορούσε άραγε αυτό να δείχνει μια τάση προς αναζήτηση της θετικής παρέμβασης στην ζωή μας; Πολύ πιθανόν!”
Από την άλλη, ο Νικόλαος Κουμαρτζής (επίσης συντονιστής της έρευνας) θεωρεί ότι τα σχεδόν ταυτόσημα ποσοστά ατόμων που είδαν ή/ και πιστεύουν σε φαντάσματα, δαίμονες ή αγγέλους οδηγεί σε ένα συμπέρασμα: ότι ο σύγχρονος Έλληνας είναι βαθιά επηρεασμένος ακόμα από την Ορθόδοξη Θρησκεία, με αποτέλεσμα να τείνει να ερμηνεύσει με θρησκευτικά παραδείγματα μην ξεκάθαρα φαινόμενα.
| Ερώτηση 8 |
Όσον αφορά τώρα την Μόρα, το αρκετά μεγάλο ποσοστό εμπειρίας (32.2%) τοποθετεί το φαινόμενο πολύ πιο ψηλά και από τις εμπειρίες φαντασμάτων (17.5%) και Δαιμόνων (19%). Σύμφωνα με τον Γ. Ιωαννίδη, κάτι τέτοιο σημαίνει πως η Μόρα αποτελεί το κυρίαρχο (σε συχνότητα) φαινόμενο ανάμεσα σε όσα ανήκουν στην κατηγορία επαφή με απόκοσμες καταστάσεις.
Από την άλλη, ο Ν. Κουμαρτζής έχει μία σχετικά διαφορετική προσέγγιση. Σύμφωνα με τον ίδιο: “Η διαφορά στα παραπάνω ποσοστό κατ’ εμέ οφείλεται σε κάτι απλό. Το να βιώσει ένας άνθρωπος (και να αποδεχθεί ότι βίωσε) το φαινόμενο της Μόρας, δεν απαιτεί απαραίτητα να αποδέχεται την ύπαρξη αυθύπαρκτων οντοτήτων σε άλλο επίπεδο. Πρόκειται για ένα ψυχοσωματικό φαινόμενο, τα αίτια του οποίου μπορούν κάλλιστα να οφείλεται σε εμάς. Από την άλλη, το να δει και πόσο μάλλον να δηλώσει ότι είδε κάποιος ένα φάντασμα, έναν άγγελο ή έναν δαίμονα, απαιτεί να αποδέχεται την ύπαρξη τους. Με λίγα λόγια, στο φαινόμενο της Μόρας μετρήθηκε το βίωμα απαγκιστρωμένο, κατά ένα ποσοστό, από την πεποίθηση σε αλλόκοσμες οντότητες, ενώ στις προηγούμενες ερωτήσεις το βίωμα είναι αναγκαστικά απόλυτα συνδεδεμένο με την πίστη. Για αυτό και οι διαφορές που παρουσιάζονται, σύμφωνα πάντα με την προσωπική μου άποψη.”
| Ερώτηση 9, 10 & 11 |
Από την άλλη, στην κλίμακα των πιο διαδεδομένων παραφυσικών φαινομένων ανάμεσα στους Έλληνες, η Μόρα έρχεται μόλις τέταρτη! Όπως παρατήρησε ο Γ. Ιωαννίδης, η σειρά (από το πιο διαδεδομένο προς το λιγότερο διαδεδομένο) έχει ως εξής: Κακό Μάτι – Προφητικά Όνειρα – Τηλεπάθεια – Αστρική Προβολή και έπειτα το Σύνδρομο της Σύνθλιψης!
Βέβαια, από την έρευνα δεν μπορούμε να συμπεράνουμε την μορφή με την οποία βίωσαν οι συμμετέχοντες τα περιστατικά τηλεπάθειας (τηλεφωνική, ακουστική, διαισθητική κ.λπ.). Σε συνδυασμό όμως με το υψηλό ποσοστό που βλέπουμε στην ερώτηση περί θύματος ή θήτη (ερώτηση 13β παρακάτω), μπορούμε να θεωρήσουμε πως τα «παθητικά» φαινόμενα είναι περισσότερα από αυτά που απαιτούν την δική μας προσπάθεια! Αυτό ακριβώς άλλωστε, δείχνει το εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό των ατόμων που φέρεται να έχει δοκιμάσει τον πίνακα Ouija…
Η μόνη παρατήρηση που κάνει ο Ν. Κουμαρτζής είναι η εξής: “Τα υψηλά ποσοστά βιώματος στα φαινόμενα της τηλεπάθειας και προφητικών ονείρων δείχνει για εμένα κάτι πολύ σημαντικό: τουλάχιστον 6 στους 10 Έλληνες πιστεύει ότι βιώνει ψυχικά φαινόμενα στην καθημερινότητα του, είναι δηλαδή ανοικτός στην ύπαρξη τους. Θα συμφωνήσω με τον Γιώργο ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε τι είδους π.χ. τηλεπάθειας μπορεί να εννοούσαν, όμως και μόνο η πεποίθηση τους αυτή δείχνει ότι τα πράγματα στην Ελλάδα έχουν αλλάξει δραματικά τα τελευταία χρόνια.
Το “βλέπαμε” όσοι ασχολούμαστε σοβαρά με το χώρο (μιας και μία απλή παρατήρηση αρκεί ώστε να καταλάβει κάποιος ότι πλέον οι άνθρωποι με πανεπιστημιακή μόρφωση που ασχολούνται με τα εν λόγω φαινόμενα έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά), όμως άλλο να το υποπτεύεσαι και άλλο να έχεις πλέον αποδείξεις στα χέρια σου.”
Το “βλέπαμε” όσοι ασχολούμαστε σοβαρά με το χώρο (μιας και μία απλή παρατήρηση αρκεί ώστε να καταλάβει κάποιος ότι πλέον οι άνθρωποι με πανεπιστημιακή μόρφωση που ασχολούνται με τα εν λόγω φαινόμενα έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά), όμως άλλο να το υποπτεύεσαι και άλλο να έχεις πλέον αποδείξεις στα χέρια σου.”
| Ερώτηση 12, 13 (α) και 13 (β) |
Στις ερωτήσεις για το κακό μάτι (ένα ζήτημα βαθιά ριζωμένο στην ελληνική παράδοση), το 70,4% πιστεύει στη βασκανία και έχει βιώσει κάποιο σχετικό φαινόμενο, το 14,3% δεν πιστεύει, το 7,8% πιστεύει, αν και δεν έχει βιώσει ποτέ κάτι, ενώ το 7,6% δεν γνωρίζει τίποτα επί του θέματος.
Από αυτούς δε που δήλωσαν ότι έχουν βιώσει το φαινόμενο του “ματιάσματος”, το 97,1% πιστεύει ότι ήταν θύμα, ενώ το 26,1% ότι ήταν θύτης.
| Ερώτηση 14, 15 |
Το υψηλό ποσοστό θετικής απάντησης στο συγκεκριμένο ερώτημα, επιβεβαιώνει πως το «ποτηράκι» αποτελεί ένα θέμα ταμπού στο χώρο της εναλλακτικής αναζήτησης. Όπως δηλώνει ο Γ. Ιωαννίδης, μόνο τυχαίο δεν μπορεί να είναι το ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό (13.3%) των ατόμων που έχουν δοκιμάσει τουλάχιστον μια φορά! Και συνεχίζει λέγοντας ότι στο σημείο αυτό αξίζει να θυμηθούμε πως η πίστη στα φαντάσματα όσο και στους δαίμονες (βλ. ερωτήσεις 5 & 7) είναι υψηλή.
Από την άλλη, ο κ. Κουμαρτζής απλά παρατηρεί πως ενώ μόλις 1 στους 10 έχει δοκιμάσει ποτέ να συμμετάσχει σε μία seance με Quija board, εντούτοις ένα 34.3% πιστεύει ότι αυτό είναι επικίνδυνο (σε αντίθεση με το 15.6% που δηλώνει πως το θεωρεί ακίνδυνο). Το υψηλό ποσοστό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το θεωρούν επικίνδυνο λόγω του ότι πιστεύουν ότι όντως καλούνται πνεύματα ή αυθύπαρκτες οντότητων παράλληλων πεδίων. Μπορεί πολύ απλά να σημαίνει ότι το θεωρούν επικίνδυνο για τη ψυχική (ή άλλου είδους) ανισορροπία που μπορεί να προκαλέσει σε έναν έφηβο ή μεγαλύτερο σε ηλικία άνθρωπο που θα το δοκιμάσει.
| Ερώτηση 16 |
Το 68.4% της θετικής απάντησης είναι μάλλον αναμενόμενο ποσοστό, δεδομένης και της αποδοχής από την επιστημονική κοινότητα (μέσω διάφορων ανακαλύψεων που ανακοινώνονται όλο και πιο συχνά πλέον) ότι υπάρχει υψηλή πιθανότητα να υπάρχει εξωγήινη ζωή και σε άλλο σημείο του σύμπαντος.
Η παρατήρηση του κ. Ιωαννίδη σε αυτό το σημείο είναι η εξής: “Αυτό που έχει ενδιαφέρων είναι το 7.8% που δηλώνουν πως έχουν δει ή επικοινωνήσει με εξωγήινους. Δυστυχώς δεν μπορούμε να ξέρουμε αν εδώ οι συμμετέχοντες αναφέρονται σε εμφανίσεις UFOs ή σε Στενές Επαφές Τρίτου και Τέταρτου Τύπου.”
Από την άλλη, ο κ. Κουμαρτζής σχολιάζει λέγοντας: “Για εμένα, το υψηλό ποσοστό πίστης στην ύπαρξη εξωγήινης ζωής πρέπει να συνδυαστεί και με το ανεβασμένο σήμερα μορφωτικό επίπεδο των ανθρώπων που ασχολούνται με τον χώρο. Μία τέτοια σύνδεση μας οδηγεί, με σχετική ασφάλεια, στο εξής συμπέρασμα: πλέον δεν ταυτίζουν οι Έλληνες την Εξωγήινη ζωή με τα πράσινα ανθρωπάκια που πρόβαλλαν κατά κόρον κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές των περασμένων δεκαετιών. Κατ’ εμέ, πλέον η πλειοψηφία του μέσου Έλληνα έχει τη γνώση και την ωριμότητα να κατανοήσει πως η ύπαρξη εξωγήινης ζωής συγκεντρώνει πολύ υψηλές πιθανότητες, δίχως όμως να περιορίζει τη μορφή της όπως παλαιότερα.”
| Ερωτήσεις 17 & 18 |
Η τάση προς τον μεταφυσικό οπτιμισμό που διακρίναμε νωρίτερα σε σχέση με τους Αγγέλους, σύμφωνα με τον Γιώργο Ιωαννίδη φαίνεται να υπάρχει και εδώ με ποσοστά που ξεπερνάνε το 36.3% για το Δεν Ξέρω και το 24.1% για το Όχι.
| Ερώτηση 19 |
Σύμφωνα με τον κ. Ιωαννίδη: “Και ξανά, εδώ το ποσοστό που σχετίζεται με την θετική εξέλιξη είναι εξίσου υψηλό, αν και με τεράστια διαφορά προπορεύεται ο σκεπτικισμός του Δεν θα Γίνει Τίποτα Απολύτως. Ένας σκεπτικισμός που είδαμε και νωρίτερα στο 24.1% του Όχι, όσον αφορά τα παιδιά Indigo.”
| Ερώτηση 20 |
Αντίθετα ο σκεπτικισμός υποχωρεί αρκετά σε ποιο «απτά» ζητήματα, όπως είναι τα Chemtrails. Εξαιτίας του ότι οι λευκές γραμμές στο αέρα είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να παρατηρήσει ο καθένας και σε συνδυασμό με την τεράστια πολυφωνία που συνοδεύει το θέμα, το ποσοστό των απαντήσεων (όπως ήταν αναμενόμενο) που κλείνουν προς την συνωμοσιολογική σκοπιά είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Προσέξτε όμως και το εξίσου μεγάλο ποσοστό των ατόμων που δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει [37.7%]
[σχολιασμός Γιώργου Ιωαννίδη]
| Ερώτηση 21 |
“Και βέβαια, η πραγματικά μεγάλη έκπληξη -που όμως συμβαδίζει με την θεωρία μου περί οπτιμισμού- είναι η θετική ανταπόκριση στην ύπαρξη της Ομάδας Ε που αν συνυπολογίσουμε τα Ναι με τα Ίσως μας βγάζει ένα δυναμικό 60.9%!” όπως δηλώνει ο Γιώργος Ιωαννίδης.
Και συνεχίζει… “Είναι σίγουρο πως αν η ίδια έρευνα γινόταν παλαιότερα, το ποσοστό θα ήταν κατά πολύ υψηλότερο. Παρόλη την ολική απομυθοποίηση του θέματος όμως, φαίνεται πως το μεγαλύτερο μέρος των συμμετεχόντων πιστεύουν ή θέλουν να πιστεύουν στην ύπαρξη της Ομάδας Έψιλον. Αυτό που δεν μπορούμε βέβαια να κατανοήσουμε από την παρούσα έρευνα είναι το πως ακριβώς κατανοούν την Ομάδα αυτή: ως μια μεσσιανική υπερδύναμη ή ως μια απτή κίνηση φιλελλήνων;”
Πηγή:http://www.weirdnews.gr/paraxenes-empiries-ton-ellinon-ta-apotelesmata-tis-erevnas/
Επιλέγει η Κωνσταντίνα Βλαχοπούλου
Πηγή:http://www.weirdnews.gr/paraxenes-empiries-ton-ellinon-ta-apotelesmata-tis-erevnas/
Επιλέγει η Κωνσταντίνα Βλαχοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου