14/5/12

Η ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟ

Η ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟ





Οι ιερείς της Αιγύπτου ήταν έμπειροι σε θέματα αστρολογίας από την τέταρτη χιλιετία π.Χ., όταν ενώθηκαν τα δύο Αιγυπτιακά βασίλεια. Σύμφωνα με τους κλασικούς συγγραφείς, οι ιερείς υποστήριζαν ότι είχαν διδαχτεί την αστρολογία από τους Χαλδαίους (π.Χ. Βαβυλώνιους).

Χρησιμοποιούσαν τις αστρολογικές γνώσεις τους για να διεξάγουν όλες τις σημαντικές θρησκευτικές εκδηλώσεις της Ημέρας του Νέου Έτους, η οποία είχε καθοριστεί να συμπίπτει με την ανατολή του Ηλίου στο Σείριο, το λαμπρότερο αστέρι του ουρανού. Η εμφάνιση αυτού του αστεριού πάνω στον ανατολικό ορίζοντα σήμαινε την έναρξη της πλημμύρας του Νείλου, του σημαντικότερου φυσικού φαινομένου νια τους Αιγυπτίους, όπως ήταν οι ανοιξιάτικες πλημμύρες του Τίγρη και Ευφράτη για τους Βαβυλώνιους.

Έχουν βρεθεί ωροσκόπια σε κενοτάφια, καλύμματα τάφων, οροφές τύμβων και βωμών αλλά τα περισσότερα είναι ιερογλυφικά διαγράμματα. Είναι όμως ωροσκόπια της Ημέρας του Νέου Έτους. Ο σκοπός τους επίσης ήταν να χρησιμεύσουν σαν χάρτες για τις ψυχές των νεκρών, ώστε να γίνει πιο εύκολο σ' αυτές να φτάσουν στον Ήλιο με τη βάρκα τους. Το αρχαιότερο σωζόμενο δείγμα ατομικού ωροσκοπίου είναι του Βασιλιά Νεκτάνεμπους, που •γεννήθηκε το 358 π.Χ.

Η μόνη προσθήκη που έκαναν οι Αιγύπτιοι στις αστρονομικές γνώσεις των Βαβυλωνίων ήταν η προσθήκη ενός Ηλιακού ημερολογίου. Αυτό ήταν μια μεγάλη βελτίωση του Βαβυλώνιου (στην πραγματικότητα, το σημερινό ημερολόγιο μας βασίζεται σε αυτό). Φαίνεται, επίσης, ότι όταν ρύθμιζαν τα δώδεκα σημεία του ζωδίου, προφανώς τον έβδομο αιώνα π.Χ., οι Αιγύπτιοι έδωσαν το Αιγυπτιακό όνομα Ραμ (Κριός) στο ζώδιο του Κριού και Αιγυπτιακά ονόματα στους αστερισμούς του Υδροχόου και των Ιχθύων.

Η αστρολογία δεν μπόρεσε να εφαρμοστεί στην Αίγυπτο για έκδοση ατομικών ωροσκοπίων, με βάση το χρόνο γέννησης. Αυτό άρχισε να γίνεται όταν ο πολιτισμός της Αιγύπτου πλησίαζε το τέλος του, το οποίο ήρθε με την κατάκτηση της χώρας από τους Βαβυλώνιους, τον έβδομο αιώνα π.Χ.

Τα 12 Αιγυπτιακά ζώδια έχουν τα 12 διαφορετικά ονόματα που είχαν οι θεοί και οι θεές. Οι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι την προσωπικότητα, την ζωή και την τύχη ενός προσώπου την καθορίζουν διαφορετικές επιρροές του θεού που κυριαρχούσε στο ζώδιο που αντιστοιχούσε στην γέννηση του. Ο θεός του ζωδίου αντιπροσωπεύει την φύση και τον χαρακτήρα του ατόμου. Η συμπεριφορά του, η ισχύς του και οι ικανότητες του αντιπροσωπεύονται επίσης από τον θεό που κυριαρχεί στο κάθε ζώδιο. 


Η Αιγυπτιακή Αστρολογία γεννήθηκε από την περιέργεια και την ανάγκη των Αρχαίων Αιγυπτίων να ξέρουν τι θα συμβεί στο μέλλον. Η Αστρολογία τους ενδιέφερε ιδιαίτερα και οι θεοί όπως και οι θεές τους απασχολούσαν μεγάλο μέρος της καθημερινότητας τους. Έτσι δημιούργησαν ένα σύστημα που ακόμα και σήμερα εκπλήσσει τους αστρολόγους, ιδιαίτερα για την ορθότητα στην πρόβλεψη γεγονότων.


Η πτώση όμως της Αιγυπτιακής κυριαρχίας αλλά και της κουλτούρας είχε σαν αποτέλεσμα να χαθούν πολλές και πολύτιμες πληροφορίες για το σύστημά τους. Σ’ αυτό βέβαια συνέβαλαν η βυζαντινή και αργότερα αραβική κυριαρχία και φυσικά το πέρασμα των αιώνων. Όλα αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα οι σύγχρονοι αστρολόγοι να πρέπει να βρουν ξανά και από την αρχή την χαμένη γνώση. Αυτήν που ίσως μας βοηθήσει να μάθουμε για την περίοδο ακμής της αιγυπτιακής κυριαρχίας, αλλά και πολλές πληροφορίες σχετικά με τον άνθρωπο.


Η Αιγυπτιακή Αστρολογία έχει και αυτή 12 ζώδια, τα οποία είναι πολύ διαφορετικά από των άλλων αστρολογικών μεθόδων, δηλαδή αυτών της Ελληνικής (σύγχρονη δυτική), Ινδικής, Αραβικής και Κινέζικης Αστρολογίας. Τα ονόματα των ζωδίων όπως : Νείλος, Άμμων, Όσιρις, Θωθ, Άνουβις, ανήκουν σε Θεούς της αρχαίας Αιγυπτιακής θρησκείας και συμβολίζουν αρχέτυπες ενέργειες.


Οι Αιγύπτιοι ιερείς, είχαν τις επιστήμες της εποχής στα χέρια τους και παρόλο που έδωσαν 12 ισομερείς εποχές σε κάθε ζώδιο, αστρολογικά οι μέρες κυριαρχίας τους δεν είναι στην ίδια χρονική στιγμή. Έτσι για παράδειγμα, ένας Θεός ο οποίος έχει κυριαρχία σε κάποιες ημέρες του Μαΐου, μπορεί να έχει κυριαρχία και μέσα στον Νοέμβριο.


Επαναστατικές και προκλητικές χαρακτηρίζονται ακόμα και σήμερα πολλές από τις προτάσεις της αιγυπτιακής αστρολογίας και οι λίγοι που έχουν ασχοληθεί με το θέμα αυτό, βλέπουν ότι λειτουργεί διεκπαιρεωτικά σε κάποιες συμφωνίες που υπάρχουν στην αστρολογική θεωρία, σήμερα.





Επιλέγει η Θεοδοσία Κωτούλα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου