21/11/12

Αφιέρωμα στον John Cage, 24 Νοεμβρίου 2012




Αφιέρωμα στον John Cage
24 Νοεμβρίου 2012 14:00 Σε διάφορους χώρους της Στέγης
"...to imitate nature in her manner of operation" - John Cage

Στη σκέψη του Τζων Κέητζ υπάρχουν ιδέες και έννοιες που επανέρχονται και κυριαρχούν: η σιωπή (ή η μη-ύπαρξή της), η απροσδιοριστία, η συγχρονικότητα, η πολλαπλότητα, η τυχαιότητα, που όλες τους αποτελούν χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης ματιάς στη φύση και τη λειτουργία της. Τη δεκαετία του ‘60 παρουσιάζει τα Musicircus και έργα που ακολουθούν τη λογική τους, τα οποία έχουν βασικό άξονα την πολλαπλότητα της αισθητικής εμπειρίας του κοινού: μουσικές, εικόνες, παραστάσεις και περφόρμανς σε έναν εκ των προτέρων καθορισμένο χώρο και χρόνο...
Τι είναι όμως τα Musicircus; Εκεί έχουμε από την απλή πρόσκληση μουσικών και καλλιτεχνών να συμμετάσχουν σε ένα event χωρίς πολλούς κανόνες έως και τη λεπτομερή σύνθεση έργων που προορίζονται να συνυπάρξουν με σχετική ελευθερία και τα οποία μοιράζονται την ίδια αφετηρία, θεματική ή τεχνική. Συχνά ένα συστατικό (ηχητικό ή όχι) αποτελεί και τη σπονδυλική στήλη της περφόρμανς. Στο αφιέρωμά μας, αυτό το ρόλο παίζει το ηχογραφημένο από τον ίδιο Diary: How to Improve the World (You Will Only Make Matters Worse), διάρκειας –χωρίς παύσεις– 344 λεπτών. Κεντρικό θέμα είναι ο ίδιος ο Κέητζ και το έργο του: μουσικό, εικαστικό, θεατρικό, λογοτεχνικό.
Το Musicircus θα εκτυλίσσεται επί 6 ώρες σε διάφορους χώρους της Στέγης, όπου οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να περιπλανιούνται ελεύθερα για να απολαύσουν αυτή τη μουσική εμπειρία.

•    Στο αφιέρωμα θα παρουσιαστούν συνθέσεις του Κέητζ από όλες τις περιόδους της δημιουργίας του, αλλά η έμφαση θα δοθεί σε έργα που τα ίδια αντανακλούν με τη δομή τους τη λογική του Musicircus (Song Books, Music for...., Music for Piano, Atlas Eclipticalis, Essay κ.ο.κ.).

•    Η ιδέα του τσίρκου επανερχόταν σε όλη τη δημιουργική διαδρομή του συνθέτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο του Roaratorio, an Irish circus on Finnegans Wake (1979), βασισμένο στο περίφημο βιβλίο του James Joyce, Finnegans Wake, ένα από τα αγαπημένα λογοτεχνικά έργα του συνθέτη. Εδώ ο Κέητζ χρησιμοποίησε ως έμπνευση το δικό του κείμενο, «γράφοντας για δεύτερη φορά μέσω του Φίννεγκανς Γουέηκ», αλλά και παραδοσιακές μουσικές που ηχογράφησε ο ίδιος στην ιρλανδική ύπαιθρο με επιτόπια έρευνα.

•    Με αφορμή το εορταστικό έτος για τον συνθέτη, η Αγγλική Εθνική Όπερα διοργάνωσε το Μάρτιο ένα Musicircus στο Λονδίνο, με τη συμμετοχή πολλών μουσικών με διαφορετικές καταβολές. Στο YouTube υπάρχουν αρκετά βίντεο από την εκδήλωση, όπου μεταξύ άλλων μπορεί να δει κανείς τον πάλαι ποτέ θρύλο των Led Zeppelin, John Paul Jones, να παίζει μαντολίνο με τριπλό μπράτσο!

•    Ο Κέητζ αποτύπωσε στο βιβλίο του Silence: Lectures and Writings (α’ έκδ. 1961, αναν. επανέκδ. 1973, Wesleyean University Press) τη φιλοσοφία του για τη Μουσική και τη Σιωπή.

•    Μια προφητική δήλωση του 25χρονου Κέητζ για το μέλλον της μουσικής (The Future of Music: Credo, 1937): «Πιστεύω ότι η χρήση του θορύβου για τη δημιουργία μουσικής θα συνεχιστεί και θα αυξηθεί ώσπου να φτάσουμε σε μια μουσική που θα παράγεται από τη χρήση ηλεκτρικών οργάνων, τα οποία θα καθιστούν διαθέσιμους για μουσικούς σκοπούς οποιουσδήποτε και όλους τους ήχους που μπορεί κανείς να ακούσει. Θα ανακαλυφθούν φωτοηλεκτρικά και μηχανικά μέσα για τη συνθετική παραγωγή μουσικής.»
Διάρκεια:
14:00-20:00 - Σε όλους τους χώρους της Στέγης
21:00: Μικρή Σκηνή
Concept και μουσικολογική επιμέλεια: Ανάργυρος Δενιόζος
Οργάνωση: Λορέντα Ράμου
Συμμετέχουν (αλφαβητικά):
Μαρία Αλούπη (πιάνο), Τζίνα Αποστολοπούλου (ηθοποιός), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Κώστας Γεραντώνης (ηθοποιός), Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα), Στέλιος Γιαννουλάκης (electronics), Μάριος Δαπέργολας (βιόλα), Παναγιώτης Ζιάβρας (κρουστά), Ανδρέας Ρολάνδος Θεοδώρου (τρομπόνι), Δημήτρης Καρακαντάς (βιολί), Κωστής Κηλύμης (electronics), Λαέρτης Κοκολάνης (βιολί), Γιώργος Κυριαζής (τενόρος), Άγγελος Λιακάκης (τσέλο), Βαγγέλης Μανιάτης (βαρύτονος), Μαξίμ Μανκόβσκι (κρουστά), Ai Motohashi (πιάνο), Θεοδώρα Μπάκα (μέτζο σοπράνο), Στέφανος Νάσος (πιάνο), Guido de Flaviis (σαξόφωνα), Λευτέρης Ξενάκης (electronics), Άννα Παγκάλου (μέτζο σοπράνο), Βασίλης Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο), Δέσποινα Παπαχριστοπούλου (ηθοποιός), Συλβί Πλαγκαρίτσα (φλάουτο), Λορέντα Ράμου (πιάνο), Κωνσταντίνος Ράπτης (μπαγιάν), Χρήστος Σακελλαρίδης & Βeata Pincetic (πιανιστικό ντούο), Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μέτζο σοπράνο), Σπύρος Τζέκος (κλαρινέτο), Μαρίνος Τρανουδάκης (κρουστά), Νίκος Τσαλίκης (πιάνο), Κατερίνα Τσεντς (φλάουτο), Δημήτρης Χανδράκης (βιολί), Open Score Project: Αλεξάνδρα Καραμούτσιου (βιολί), Βασίλης Κλεφτάκης (ηλεκτρικό μπάσο), Γιάννης Κοτσώνης (ηλεκτρονικά), Αλέξης Πορφυριάδης (synthesizer), Ευδοξία Ράγκου (αντικείμενα), Δανάη Στεφάνου (αντικείμενα), Βασίλης Χατζημακρής (κρητική λύρα), Βάλια Χριστοπούλου (αντικείμενα), Σύνολο Πειραματικής Μουσικής του Μουσικού Λυκείου Παλλήνης (σε επιμέλεια Βάλιας Χριστοπούλου): Λυδία Βαϊρακταράκη, Αριστέα Βλάχου, Χάρης Δήμος, Αθηνά Ζιαζοπούλου, Αριστοτέλης Τοκατλίδης, Νίκος Τσώλης, Ελένη Φίλιου, Νικήτας Φουστέρης, Στέφανος Φράγκος

Για το έργο Aria
Σχεδίαση-Επιμέλεια κοστουμιού: DIGITARIA 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου